TEMA - 5 - LA LLENGUA LITERÀRIA-
La llengua literària es caracteritza perquè té unes qualitats artístiques : si un pintor usa la pintura per fer les seves obres d'art, un poeta o un novel·lista usa les paraules, el llenguatge. La literatura, té sobretot , una finalitat estètica, és a dir, busca la bellesa i l'expressivitat.El ritme és un concepte que s'aplica a molts camps. En la llengua literària, el ritme ve marca per l'accentuació de les paraules, és a dir, per l'alternança de les síl·labes tòniques i àtones. S'usa per ordenar les paraules a la frase o al vers de manera que resultin musicals i harmoniosos. És un recurs importatn per fer més bell i suggeridor un grup de paraules.
* La relació entre semblants, és a dir, sasociar conceptes que tenen característiques comunes; per exemple, vida / primavera.
* La relació entre contraris, és a dir, associar conceptes que tenen característiques oposades; per exemple, vida / mort.
* La relació entre diferents, és a dir., associar conceptes que, d'entrada, no tenen res a veure; per exemple, vida / pou.
Els principals recursos expressius que es base en la relació entre semblants són:
La comparació : És l'associació de semblança que s'estableix entre dos elements que tenen una característica comuna. La relació ve marcada pel nexe com.
És ƒred com el glaç
La metàfora: També és una associació de semblança entre dos elements. però identificant-los com si fossin el mateix. No hi ha nexe.
Aquesta vida nostra és el laberint.
El laberint condueix indefectiblement a la mort.
El recurs expressiu més usat que es basa en la relació entre contraris és l'antítesi. Consisteix a relacionar dues idees oposades.
Una suor freda Plou i fa sol
Un dels recursos expressius basats en la relació entre diferents és la sinestèsia. Consisteix a associar dos elements que es perceben a través de sentits diferents.
Una música dolça - La música es percep amb l'oïda i la dolçor amb el gust.
Una mirada aspra- La mirada es percep amb la vista i l'aspror amb el tacte.
L'ACCENTUACIÓ
L'accentuació
|
|
Nou intent
de fer
la volta
al món
El nord-americà Richard Branson
ha fet públic que l'estiu vinent tornarà
a intentar fer la volta al món en un globus aerostàtic.
Aquesta serà la quarta vegada en què Branson intentarà
fer aquest viatge amb èxit. L'última
vegada va fracassar perquè el globus va caure a l'oceà
Pacífic.EXERCICIS D'ACCENTUACIÓ |
1. Copia el quadre i classifica-hi
les paraules destacades de la notícia separades en síl·labes.
|
2. Encercla la síl·laba tònica de cada paraula i posa-hi l'accent, si cal. | |||
|
|
||
Les paraules agudes
porten accent quan acaben en vocal, vocal+s, -en i
-in. Exemples: pin-güí, an-glès,
Ber-lín. Les paraules planes porten accent quan no acaben en cap de les termionacions en què s'accentuen les paraules agudes. Exemples: a-e-rò-drom, te-lè-fon. Les paraules esdrúixoles sempre porten accent. Exemples: càr-re-ga, am-bu-làn-ci-a. |
I diu la llegenda que de les de la donzella en va néixer un roser.
La feina dels astrònoms és observar les i els .
D' n'hi ha de moltes menes: mut, cuallarg, cullerot, mandarí, xiulador...
Estic a punt d'acabar aquell llibre tan interessant, només em falten quatre .
Exercicis accentuació
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,
vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,
segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,
vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,
segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
Exercicis accentuació
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,
vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,
segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,
vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,
segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
Tret de: Cursos de: llengua catalana. Material didàctic per a cursos de nivell B. Maria Sitjà i Brunat. EAPC. B-2000
ESCOLTA LES O OBERTES I TANCADES
ESCOLTA LES E OBERTES I TANCADES
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada