diumenge, 28 de febrer del 2016

 TEMA - 5 -  LA LLENGUA LITERÀRIA-  

 La llengua literària es caracteritza perquè té unes qualitats artístiques : si un pintor usa la pintura per fer les seves obres d'art, un poeta o un novel·lista usa les paraules, el llenguatge. La literatura, té sobretot , una finalitat estètica, és a dir, busca la bellesa i l'expressivitat.

El ritme és un concepte que s'aplica a molts camps. En la llengua literària, el ritme ve marca per l'accentuació de les paraules, és a dir, per l'alternança de les síl·labes tòniques i àtones. S'usa per ordenar les paraules a la frase o al vers de manera que resultin musicals i harmoniosos. És un recurs importatn per fer més bell i suggeridor un grup de paraules.
* La relació entre semblants, és a dir, sasociar conceptes que tenen característiques comunes; per exemple, vida / primavera.
* La relació entre contraris, és a dir, associar conceptes que tenen característiques oposades; per exemple, vida / mort.
* La relació entre diferents, és a dir., associar conceptes que, d'entrada, no tenen res a veure; per exemple, vida / pou.  

Els principals recursos expressius que es base en la  relació entre semblants són:

La comparació : És l'associació de semblança que s'estableix entre dos elements que tenen una característica comuna. La relació ve marcada pel nexe com.

És ƒred com el glaç


La metàfora: També és una associació de semblança entre dos elements. però identificant-los com si fossin el mateix. No hi ha nexe.

Aquesta vida nostra és el laberint.
El laberint condueix indefectiblement a la mort.













El recurs expressiu més usat que es basa en la relació entre contraris és l'antítesi. Consisteix a relacionar dues idees oposades.
Una suor freda           Plou i fa sol






Un dels recursos expressius basats en la relació entre diferents és la sinestèsia. Consisteix a associar dos elements que es perceben a través de sentits diferents.





Una música dolça - La música es percep amb l'oïda i la dolçor amb el gust.
Una mirada aspra- La mirada es percep amb la vista i l'aspror amb el tacte.


L'ACCENTUACIÓ




L'accentuació
Nou intent de fer
la volta al món
El nord-americà Richard Branson ha fet públic que l'estiu vinent tornarà a intentar fer la volta al món en un globus aerostàtic. Aquesta serà la quarta vegada en què Branson intentarà fer aquest viatge amb èxit. L'última vegada va fracassar perquè el globus va caure a l'oceà Pacífic.

EXERCICIS D'ACCENTUACIÓ
1. Copia el quadre i classifica-hi les paraules destacades de la notícia separades en síl·labes.
paraules agudes
paraules planes
paraules esdrúixoles
Encercla la síl·laba tònica de cada parula del quadre i completa les frases al teu quadern:
  • Les paraules agudes tenen l'___________ síl·laba tònica.
  • Les paraules planes tenen la ___________ síl·laba tònic.
  • Les paraules esdrúixoles tenen l' ___________ síl·laba tònica.
2. Encercla la síl·laba tònica de cada paraula i posa-hi l'accent, si cal.
  • pressec
  • frances
  • balena
  • robot
  • ofen
  • fisica
  • musica

  • anima
  • proxima
  • solid
  • rodo
  • fossil
  • voluntat
  • amic
Les paraules agudes porten accent quan acaben en vocal, vocal+s, -en i -in. Exemples: pin-güí, an-glès, Ber-lín.
Les paraules planes porten accent quan no acaben en cap de les termionacions en què s'accentuen les paraules agudes. Exemples: a-e--drom, te--fon.
Les paraules esdrúixoles sempre porten accent. Exemples: càr-re-ga, am-bu-làn-ci-a.
3. Copia aquestes frases substituint cada dibuix per la paraula corresponent. Posa-hi l'accent, si cal:
I diu la llegenda que de les de la donzella en va néixer un roser.
La feina dels astrònoms és observar les i els .
D' n'hi ha de moltes menes: mut, cuallarg, cullerot, mandarí, xiulador...
Estic a punt d'acabar aquell llibre tan interessant, només em falten quatre .




Exercicis accentuació
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,

vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,

segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
page1image15608
page1image15880
page1image16152

 


Exercicis accentuació
1.Totes les paraules d’aquest exercici són agudes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
a)
cami, canço, aqui, raco, arros, cantes, aixi, aixo, gairebe, malson, pages, impres, carrero, allo,

vulgues, boto, cafe, catala, fare, avio, passeges, llegum, tambe, segon, portugues, aten, exclos
b)
encen, pero, malson, demanare, amen, dema, nervios, espos, ningu, nomes, frances, sete,

segon, consome, divisio, clixe, respon, comprare, garrofer, menjare, pure, congres, expres
2. Totes les paraules d’aquest exercici són planes. Accentua les que calgui amb accent obert o tancat:
primavera, poble, fessim, public, prestec, barraca, cervol, llibre, tinguerem, nuvol, pluges, telefon, temer, rentessiu, estomac, diguessiu, correr, solid, caracter, castig, diguereu, angel, pressec, Soller, magic, tinguessim, obrissiu, concorrer, mobil, creixer, logic, neixer, erem, ereu
3. Totes les paraules d’aquest exercici són esdrúixoles. Accentua-les amb accent obert o tancat:
historia, ciencia, comedia, victima, matricula, estatua, formula, esglesia, familia, infancia, polvora, Denia, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, tortora, gabia, miseria, tombola, materia
4. Accentua les paraules que calgui del text següent:
Va avançar agafant-se a les parets, recalcant-se en les cadires, pero amb cura de no despertar- los, sense fer soroll. Arriba a la porta. La clau era al pany, com sempre; la va fer girar suaument; va descórrer el forrellat i es detura amb l’atencio a dalt: no senti res i va empenyer la porta; la porta cedi sense soroll. Sorti al carrer. Una ratxa d’aire humit amb gotes de fina pluja li fueteja el rostre; pero no senti el fred, ni la humitat, ni les gotes de pluja contra el rostre.
SEBASTIÀ JUAN ARBÓ. La masia (Text modificat)
page1image15608
page1image15880
page1image16152
Tret de: Cursos de: llengua catalana. Material didàctic per a cursos de nivell B. Maria Sitjà i Brunat. EAPC. B-2000 


ESCOLTA LES O OBERTES I TANCADES
 


ESCOLTA LES E OBERTES I TANCADES


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada