EL SUBSTANTIU
Els substantius tenen significat per ells mateixos, són mots plens. A més, són variables, perquè tenen gènere i nombre, i sintàcticament constitueixen el nucli del sintagma nominal.
|
Normalment tenen un gènere fix, que pot ser masculí o femení. Si es refereixen a éssers sexuats, la terminació acostuma a indicar si són masculins o femenins (noi-noia). També varien en nombre (singular o plural). La terminació -s sovint indica plural (noi-nois).
|
Els substantius poden classificar-se, segons la realitat que designen, en:
|
- Localitza els substantius del text següent. Indica si són masculins o femenins i si apareixen en singular o plural:
- El pare sempre enraonava així. A pagès l'economia de les paraules era total i la gent no obria la boca si no era per expressar una cosa estrictament necessària. Si xerraves gaire et classificaven en la categoria dels lloros o de la gent a qui li falta un bull. Tot anava amb molta lentitud. El pare no hauria pogut viure ara, amb la gent que enraona tan de pressa.
- Ulldevellut, Hermínia Mas
ACTIVITATS
- Fes una llista de cinc noms comuns i cinc noms propis d'éssers que vegis tot fent un cop d'ull a la teva aula.
NOMS COMUNS
|
NOMS PROPIS
|
- Classifica els noms següents en concrets i abstractes:
- Taula, bolígraf, terra, intel.ligència, foc, núvol, felicitat, poma, grandesa, pena.
NOMS CONCRETS
|
NOMS ABSTRACTES
|
- A continuació tens una llista de noms individuals. Pensa amb quin nom col·lectiu podries relacionar-los:
OVELLA
|
|
FUTBOLISTA
|
|
MÚSIC
|
|
NEN
|
|
ARBRE
|
|
PI
|
- Classifica els mots següents segons el gènere:
- Balcó, pera, tristesa, neguit, mitjó, dent, front, color.
- Escriu el femení dels mots següents i subratlla'n els morfemes de femení:
- Senyor, metge, ciclista, sogre, oncle, porc, espòs, comte, canari, germà.
- Reescriu les oracions següents tot canviant els mots en negreta al masculí:
- a) A la granja hi havia moltes eugues, truges i gallines.
- b) Aquella alumna és cosina d'aquesta tennista tan famosa.
- c) La comtessa i la baronessa no han concedit l'entrevista a la periodista.
- Fes el singular dels mots següents:
- Borrasques, puces, amigues, pluges, paraigües, closques, traces, platges, llengües.
- Consulta al diccionari el plural dels mots següents:
- Nas, trepig, gos, tros, estoig.
- Passa aquests mots al plural tot parant atenció als canvis ortogràfics:
- Enemic, paret, penjador, llibreta, casa, avió, despatx, dibuix, entrepà, braç, dimarts, virus, cartera, prototipus, llapis.
L’ADJECTIU
- És
la paraula
que acompanya el nom i ens en diu una qualitat.
Bona paraula.
- Les
qualitats que diu del nom poden referir-se:
-Al color: gata negra
-A la forma: cara rodona.
-A la mida: vestit petit.
-Al caràcter: nen amable.
-A l’estat: dia alegre.
...
- Concorda amb el nom, és a dir, té el mateix gènere
i el mateix nombre:
El cel blau, la faldilla blava.
- Poden ser:
De dues terminacions:
Varien de forma segons siguin masculins o femenins.
Un matí llarg, una jornada llarga.
D’una terminació: Són invariables. Mateixa forma per masculí i femení.
Un dia agradable, una tarda agradable.
ELS ADJECTIUS D’UNA TERMINACIÓ
-ble
|
Monstre horrible
– fera horrible
|
-aire
|
Avi xerraire
– àvia xerraire
|
-ar / -or
|
Conte popular
– història popular; dia anterior – setmana anterior
|
-cida/
-ista
|
Conductor
suïcida – conductora suïcida;
grup excursionista – colla excursionista
|
-al/ -el/
-il
|
Veí
cordial – veïna cordial; amic fidel – amiga fidel; home àgil – dona àgil
|
ELS ADJECTIUS DE DUES TERMINACIONS
Singular
|
Plural
|
|||
M
|
F
|
M
|
F
|
|
c - g
|
groc
|
groga
|
grocs
|
grogues
|
t - d
|
buit
|
buida
|
buits
|
buides
|
u - v
|
nou
|
nova
|
nous
|
noves
|
ig – j/g
|
boig
|
boja
|
bojos
|
boges
|
l – l·l
|
tranquil
|
tranquil·la
|
tranquils
|
tranquil·les
|
s - ss
|
gros
|
grossa
|
grossos
|
grosses
|
El gènere i el nombre de l’adjectiu
qualificatiu
1. Fixa’t en les paraules que es
destaquen a la descripció següent:
És una nena petita, un bebè. Té la cara rodona i els ulls grossos i blaus. Té uns
És una nena petita, un bebè. Té la cara rodona i els ulls grossos i blaus. Té uns
cabells rossos i arrissats. Sembla
una nina. · Completa amb les paraules del costat:
Les paraules que acompanyen el
______________ i expressen una ______________ són ______________
2.
Escriu
tres adjectius per a cada imatge.
3.
Escriu
dos noms que concordin amb cadascun dels adjectius que tens a continuació:
Recorda
Els
adjectius expressen qualitats o propietats dels noms que acompanyen (que poden
ser de persona, d’animal o de cosa).
Els adjectius concorden en gènere i nombre amb el nom que acompanyen.
· Exemple: nena petita (femení singular), ulls grossos (masculí plural).
Els adjectius concorden en gènere i nombre amb el nom que acompanyen.
· Exemple: nena petita (femení singular), ulls grossos (masculí plural).
fastigós
|
interessants
|
dolces
|
falsa
|
Escola Pompeu Fabra - Cicle Mitjà -
4t - Català - El gènere i el nombre de l’adjectiu qualificatiu 1
4. Tria els adjectius d’entre
aquestes paraules:
· Escriu una oració amb cadascun dels adjectius.
5. Completa amb els adjectius
corresponents:
singular
|
plural
|
||||||||||
masculí
|
femení
|
masculí
|
femení
|
||||||||
groc
|
|||||||||||
amè
|
|||||||||||
lletja
|
|||||||||||
pesats
|
|||||||||||
precioses
|
|||||||||||
rics
|
|||||||||||
tranquil·la
|
|||||||||||
6. Torna a escriure els grups de
paraules tot canviant-ne el gènere.
· la
noia simpàtica · el jardiner treballador · els artistes famosos · les carnisseres xerraires · el marit cansat · les cosines llunyanes
Escola Pompeu Fabra - Cicle Mitjà -
4t - Català - El gènere i el nombre de l’adjectiu qualificatiu 2
7. Fes el mateix canviant-ne el
nombre:
· uns
veïns solidaris · aquelles senyores grans · la gossa espavilada · aquest home seriós · les amigues preocupades · el continent perdut
8. Completa amb l’adjectiu
corresponent:
· És
una zona ____________________ i poc transitada.
· Menjava cebes ____________________ amb l’amanida.
· Seu en una cadira ____________________, però no s’hi troba bé. · Viu a la casa ____________________, la del xamfrà.
· Treballa amb el noi ____________________, el germà de la Mireia. · Té els peus ____________________ i li costa trobar sabates.
· Menjava cebes ____________________ amb l’amanida.
· Seu en una cadira ____________________, però no s’hi troba bé. · Viu a la casa ____________________, la del xamfrà.
· Treballa amb el noi ____________________, el germà de la Mireia. · Té els peus ____________________ i li costa trobar sabates.
restaurada
grossos
tendres
còmoda
alt
desèrtica
Gracies m'ha ajudat molt.
ResponEliminaPerò crec que hi ha masses exercicis, però igualment merci.