divendres, 6 de maig del 2016

ELS SUBSTANTIU I L'ADJECTIU

EL SUBSTANTIU

Els substantius tenen significat per ells mateixos, són  mots plens. A més, són variables, perquè tenen gènere i nombre, i sintàcticament constitueixen el nucli del sintagma nominal.


Normalment tenen un gènere fix, que pot ser masculí o femení. Si es refereixen a éssers sexuats, la terminació acostuma a indicar si són masculins o femenins (noi-noia). També varien en nombre (singular o plural). La terminació -s sovint indica plural (noi-nois).

Els substantius poden classificar-se, segons la realitat que designen, en:
  • Concrets, si es refereixen a éssers o objectes que es poden percebre amb els sentits (tenda), o abstractes, si expressen idees, qualitats, ... (satisfacció).
  • Propis o comuns, segons que es refereixin o no a un individu o lloc en particular. (Pere, Figueres/noi, ciutat).
  • Col·lectius, que s'usen en singular i assenyalen un conjunt d'elements (pineda, professorat), o individuals, que en designen un de sol (pi, professor).

  • Localitza els substantius del text següent. Indica si són masculins o femenins i si apareixen en singular o plural:
  • El pare sempre enraonava així. A pagès l'economia de les paraules era total i la gent no obria la boca si no era per expressar una cosa estrictament necessària. Si xerraves gaire et classificaven  en la categoria dels lloros o de la gent a qui li falta un bull. Tot anava amb molta lentitud. El pare no hauria pogut viure ara, amb la gent que enraona tan de pressa. 
  • Ulldevellut, Hermínia Mas



ACTIVITATS

  1. Fes una llista de cinc noms comuns i cinc noms  propis d'éssers que vegis tot fent un cop  d'ull a la teva aula.
NOMS COMUNS
NOMS PROPIS








  1. Classifica els noms següents en concrets i abstractes:
  2. Taula, bolígraf, terra, intel.ligència, foc, núvol, felicitat, poma, grandesa, pena.
NOMS CONCRETS
NOMS ABSTRACTES









  1. A continuació tens una llista de noms individuals. Pensa amb quin nom col·lectiu podries relacionar-los:
OVELLA

FUTBOLISTA

MÚSIC

NEN

ARBRE

PI



  1. Classifica els mots següents segons el gènere:
  2. Balcó, pera, tristesa, neguit, mitjó, dent, front, color.










  1. Escriu el femení dels mots següents i subratlla'n els morfemes de femení:
  2. Senyor, metge, ciclista, sogre, oncle, porc, espòs, comte, canari, germà.










  1. Reescriu les oracions següents tot canviant els mots en negreta al masculí:
  2. a) A la granja hi havia moltes eugues, truges i gallines


  1. b) Aquella alumna és cosina d'aquesta tennista tan famosa.


  1. c) La comtessa i la baronessa no han concedit l'entrevista a la periodista. 


  1. Fes el singular dels mots següents:
  2. Borrasques, puces, amigues, pluges, paraigües, closques, traces, platges, llengües.















  1. Consulta al diccionari el plural dels mots següents:
  2. Nas, trepig, gos, tros, estoig.







  1. Passa aquests mots al plural tot parant atenció als canvis ortogràfics:
  2. Enemic, paret, penjador, llibreta, casa, avió, despatx, dibuix, entrepà, braç, dimarts, virus, cartera, prototipus, llapis. 

L’ADJECTIU

  • És la paraula que acompanya el nom i ens en diu una qualitat.

Bona paraula.

  • Les qualitats que diu del nom poden referir-se:

-Al color: gata negra
-A la forma: cara rodona.
-A la mida: vestit petit.
-Al caràcter: nen amable.
-A l’estat: dia alegre.
...

  • Concorda amb el nom, és a dir, té el mateix gènere i el mateix nombre:

El cel blau, la faldilla blava.

  • Poden ser:
De dues terminacions:
Varien de forma segons siguin masculins o femenins.

Un matí llarg, una jornada llarga.

D’una terminació: Són invariables. Mateixa forma  per masculí i femení.

Un dia agradable, una tarda agradable.





ELS ADJECTIUS D’UNA TERMINACIÓ

-ble
Monstre horrible – fera horrible
-aire

Avi xerraire – àvia xerraire
-ar / -or
Conte popular – història popular; dia anterior – setmana anterior

-cida/
-ista
Conductor suïcida – conductora suïcida;
 grup excursionista – colla excursionista

-al/ -el/
-il
Veí cordial – veïna cordial; amic fidel – amiga fidel; home àgil – dona àgil




ELS ADJECTIUS DE DUES TERMINACIONS


Singular

Plural


M
F
M
F
c - g
groc
groga
grocs
grogues

t - d
buit
buida
buits
buides

u - v
nou
nova
nous
noves

 ig – j/g
boig
boja
bojos
boges

l – l·l
tranquil
tranquil·la
tranquils
tranquil·les

s - ss
gros
grossa
grossos
grosses



El gènere i el nombre de l’adjectiu qualificatiu

1. Fixa’t en les paraules que es destaquen a la descripció següent:
És una nena petita, un bebè. Té la cara rodona i els ulls grossos i blaus. Té uns
cabells rossos i arrissats. Sembla una nina. · Completa amb les paraules del costat:
Les paraules que acompanyen el ______________ i expressen una ______________ són ______________
2.   Escriu tres adjectius per a cada imatge.
3.   Escriu dos noms que concordin amb cadascun dels adjectius que tens a continuació:
Recorda
Els adjectius expressen qualitats o propietats dels noms que acompanyen (que poden ser de persona, d’animal o de cosa).
Els adjectius concorden en gènere i nombre amb el nom que acompanyen.
· Exemple: nena petita (femení singular), ulls grossos (masculí plural).
fastigós

interessants

dolces

falsa
Escola Pompeu Fabra - Cicle Mitjà - 4t - Català - El gènere i el nombre de l’adjectiu qualificatiu 1
4. Tria els adjectius d’entre aquestes paraules:
 
· Escriu una oració amb cadascun dels adjectius.
  
5. Completa amb els adjectius corresponents:
singular
plural
masculí
femení
masculí
femení
groc
amè
lletja
pesats
precioses
rics
tranquil·la
6. Torna a escriure els grups de paraules tot canviant-ne el gènere.
· la noia simpàtica · el jardiner treballador · els artistes famosos · les carnisseres xerraires · el marit cansat · les cosines llunyanes
Escola Pompeu Fabra - Cicle Mitjà - 4t - Català - El gènere i el nombre de l’adjectiu qualificatiu 2
7. Fes el mateix canviant-ne el nombre:
· uns veïns solidaris · aquelles senyores grans · la gossa espavilada · aquest home seriós · les amigues preocupades · el continent perdut
8. Completa amb l’adjectiu corresponent:
· És una zona ____________________ i poc transitada.
· Menjava cebes ____________________ amb l’amanida.
· Seu en una cadira ____________________, però no s’hi troba bé. · Viu a la casa ____________________, la del xamfrà.
· Treballa amb el noi ____________________, el germà de la Mireia. · Té els peus ____________________ i li costa trobar sabates.
restaurada
grossos
tendres
còmoda
alt
desèrtica







1 comentari:

  1. Gracies m'ha ajudat molt.
    Però crec que hi ha masses exercicis, però igualment merci.

    ResponElimina