dijous, 5 de maig del 2016

TIPUS D'ORACIONS

LES ORACIONS INTERROGATIVES I LES ORACIONS EXCLAMATIVES


Les modalitats de l'oració. Adreçat a l'ESO.



LES MODALITATS DE L’ORACIÓ

Les oracions les podem classificar en quatre modalitats principals:

Les enunciatives, les interrogatives, les exclamatives i les imperatives.

.Les enunciatives:

Es basen en informar de manera objectiva, és a dir, en un sentit concret, un fet.

Ex:

Una notícia de qualsevol diari o d’un telenotícies:

“La Via Catalana va aconseguir el seu objectiu amb una llarga cadena humana unint milers de catalans”.


.Les interrogatives:

Són les oracions que tenen força interrogativa. Poden o no portar signes d’interrogació (?). Quan no en porten s’anomenen interrogatives indirectes.

Ex:

-No sé què feu.

-No entenc s si penses el mateix.

-Podries callar siusplau?


.Les exclamatives:

Són unes oracions que connoten sentiments de sorpresa, alegria, rebuig, tristesa... Sempre s’acompanyen d’un signe d’exclamació (!). Sovint també porten interjeccions: ah!, ui!, ecs!, adéu!...

Ex:

-Ostres, no ho sabia, tocaves la guitarra!

-Sí, he aprovat l’examen!


N.B. En català el signe d’interrogació (?) i d’exclamació (!) sempre s’escriuen al final de l’oració. Però en cas d’haver una interrogació o exclamació que s’allarga més d’una línia, caldrà posar-lo també al davant per tal que el lector doni l’entonació adequada.


.Les imperatives:

Les pronunciem quan expressem ordres, prohibicions, instruccions. En algunes ocasions poden portar un signe d’admiració.

Ex:

-Queda’t castigat a dins de l’habitació!

-Alça la mà si vols preguntar quelcom.


(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 1r ESO, Editorial Teide, Barcelona)

(Imatge extreta de: oitavosdapintor.blogspot.com)


!!EXERCICIS:

1.      Indica la modalitat correcta de les següents oracions:


.No fumis al carrer.

.M’enviaràs una carta quan tornis?

.No ho sabia!

.En Martí corre amb la pilota.

.Eeeecs, quina mania!

.Hem guanyat el partit!

.Ara entenc per què m’ho deia.

.Despara l’escriptori.


2.      Escriu cinc oracions que tinguin un SN subjecte i un SV predicat, llavors assenya-la-ho dins de l’oració.


3.      Completa les següents oracions intentant fer correctament la concordança:


.A l’hora del pati............................

.M’agrada molt.............................

.Aquest senyor és.........................

.Tinc molts ...................................

.Alguna vegada..............................

.Ahir...............................................

.Demà............................................

.Quan era petit..............................


4.      Escull la resposta adequada de les següents oracions:


.Has fet els deures? No, ................... (faré demà, els faré demà, les faré demà)

.Quan ................... gran, treballaré a Anglaterra. (estaré, sóc, sigui)

.No vull que ............... soroll. (facis, fas, faig)

.M’agradaria que ............................a la meva festa. (venir, véns, vinguessis)

.Si fos ric.................................

(em compraria una casa amb jardí, em compraré una casa amb jardí, em compro una casa amb jardí)

.Si hagués estudiat més, ........................(he aprovat l’examen, hauré aprovat l’examen, hauria aprovat l’examen)

.La meva mare m’ha dit que no.................... (surti, sortir, sortia)

.La professora ens va dir que ....................... el treball. (portar, portes, portéssim)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada